You love it or you hate it.
Tenminste, dat idee heb ik vaak.
Na het lezen van deze blog. Hoop ik dat je er vooral héél veel van gaat houden. Want offertes schrijven is echt ontzettend leuk.
Daar gaan we.
Personal Touch
Elke offerte is persoonlijk. Copy paste? Daar doen we niet aan. Geef jezelf een tik op de vingers. Het persoonlijke tintje zorgt dat jouw potentiële klant met plezier de offerte leest. Je spreekt hem of haar dus direct aan. Denk even terug aan jullie gesprek. Schrijf alsof hij voor je zit.
Leid de boel in
De inleiding begint met een terugkoppeling naar jullie fijne gesprek. Bedank jouw klant daarvoor en vertel waarom je het zo’n goed gesprek vond.
Dan de vraag
Zet kort en duidelijk neer wat jouw klant van jou wil.
De expert in jou
Om vervolgens uit te wijden met jouw advies. Laat zien dat jij de expert bent. Waar kan je mee helpen? Nog belangrijker, hoe los jij het probleem op van jouw potentiële klant? En vergeet ook hier niet om jouw klant in gedachten te houden. Blijf schrijven alsof je tegen hem of haar praat.
En dan het minst leuke gedeelte
Voor jouw klant dan. Voor jou is dit het allerbeste stuk. Het prijskaartje. Wat kosten jouw diensten? Gewoon heel bonding, onder elkaar. Let er op dat je prijzen noteert met excl. BTW erachter. Anders snij je je in de vingers en kun je het zelf gaan betalen.
Planning
Wanneer denk je alles af te hebben. Niet meer, niet minder. Kort, duidelijk én realistisch voor jezelf.
De klap op de vuurpijl
Zet nog even neer waarom jij past bij jouw klant. Wat doe je, wat is jouw ‘why’. Waar loop je warm voor. En vooral, wat is jouw ervaring. Met wie heb je zoal gewerkt? Wees weer kort en krachtig. Som dus niet al je klanten op.
Jouw gegevens
Laat nog even zien dat je uitkijkt naar een mooie samenwerking. Geef nogmaals je gegevens. Zodat ze met vragen over de offerte altijd bij je terug kunnen.
Kortom
Schrijf een brief aan een goede vriend die al een tijdje in het buitenland zit. Of een oude geliefde waarvan je graag wil weten hoe het met ‘m gaat. Zie jouw klanten als vrienden. Als je op die manier vorm geeft aan jouw offerte. Dan kan niemand meer ‘nee’ zeggen. En blijft het voor jou een feestje om te doen.
Als laatste tip
Zorg dat het echt niet langer wordt dan twee pagina’s. Gebruik Canva om er ook nog eens een spectaculair design van te maken. In jouw eigen huisstijl.
Kun je hulp gebruiken bij het schrijven van een offerte? Of heb je het zo druk, dat je het liever uit handen geeft? Bel of mail mij dan gewoon even. Ik krijg graag met je mee:
[email protected] | 06-36429180